Hoe laat je je niet afleiden door digitale tools? Mijn favoriete boeken

Als online ondernemers zitten we heel veel achter onze laptop. En met onze telefoons. Hoe zorg je dat je je niet laat afleiden en productief werkt? En dat je niet ook buiten je werk aan je apparatuur gekleefd zit? Van deze boeken heb ik veel geleerd.

In dit artikel:

Zo ga je beter om met digitale afleiding.

Je baalt soms van hoeveel tijd je met je hele zijn in dat kleine schermpje gezogen zit. En van hoe snel je afgeleid bent. Maar je doet je smartphone ook absoluut niet de deur uit. Herkenbaar? Deze boeken geven inzicht in waarom je brein apps en andere digitale tools zo onweerstaanbaar vindt. En tips hoe je zelf de regie houdt over de tijd die je doorbrengt in de digitale wereld.

Hooked

Nir Eyal werkte zelf bij verschillende technologiebedrijven en deed onderzoek naar wat hij op zijn blog NirandFar.com behavioral design noemt: de wetenschap op het snijvlak van psychologie, technologie en business. In zijn eerste boek Hooked bundelt hij de kennis die hij door de jaren heen in praktijk en onderzoek opdeed over het ontwikkelen van apps die zich hardnekkig vastzetten in onze dagelijkse gewoonten.

We gebruiken apps uit gewoonte

Want zodra het gebruiken van een app een gewoonte wordt, ben je als consument hooked. Het wordt dan automatisch gedrag, ingesleten in neurale netwerken. Ons brein is gevoelig voor gewoontevorming, omdat dat vaak ook superhandig is. Als je naar buiten gaat, trek je gewoon je schoenen aan en strik je automatisch je veters. Dat is geen onderhandeling met jezelf. Dat doe je automatisch. Je herinnert je achteraf noch dat je het gedaan hebt, noch dat je besloten hebt het te gaan doen. En dat is helemaal prima.

Het Hooked-model

In Hooked laat Eyal je zien hoe technologiebedrijven 4 simpele stappen doorlopen om ervoor te zorgen dat het gebruik van een bepaalde app voor jou wordt als schoenen aantrekken als je naar buiten gaat. Handig boek voor app-ontwikkelaars dus, maar ook: voor jou!

Want na het lezen van Hooked weet je voor altijd hoe apps verleidelijk naar het gewoonte vormende brein knipogen en kun je weer helemaal zelf kiezen: schoenen aan, of op je sokken naar buiten. Moet je toch lekker zelf weten.

Digitaal minimalisme

Cal Newport is professor theoretische informatica en heeft als passie daarnaast: alles wat met aandacht en concentratie te maken. Hij schrijft daar regelmatig over op op zijn blog en bracht eerder al Diep werk uit, de internationale bestseller over productief werken. In zijn nieuwste boek Digitaal Minimalisme beschrijft hij een manier om je niet te pas en te onpas online te laten lokken, in een aandachtseconomie waarin afleiding in een klein broekzakje zit.

Kies je digitale tools doelbewust

Newport noemt deze manier van leven digitaal minimalisme. Digitaal minimalisme betekent niet dat je technologie afzweert, of per se probeert zo min mogelijk apps en tools in je leven te laten, maar dat je heel bewust uitkiest welke technologie je wel en niet gebruikt. Dat je die technologie zorgvuldig afstemt op jouw persoonlijke doelen en optimaliseert en wanneer je die technologie precies gebruikt. En natuurlijk: hoe en wanneer niet.

Gebruik techniek om het beste uit je leven te halen

Goed van start ga je volgens Newport met een digitale detox. Gedurende 30 dagen ban je alle technologie uit je leven, behalve de technologie die je écht nodig hebt om schade in je professionele en je persoonlijke leven te voorkomen. De apps, tools en gadget die je overhoudt, daarvan optimaliseer je het gebruik.

Na het lezen van Digitaal Minimalisme weet je precies hoe je je digitale gewoonten zo moet hervormen, dat technologie je niet meer afleidt, maar juist helpt om het beste uit je leven te halen.

Lees ook: Digitaal minimalisme voor online ondernemers

Zo haal je meer uit je brein

In Zo haal je meer uit je brein legt neuropsychiater Theo Compernolle uit dat technologie helemaal niet altijd de afleiding hoef te zijn die we het láten zijn. Volgens Compernolle zijn je brein en technologie zelfs een gouden duo. Mits jij bereid bent de basics te leren van de werking van je hersenen, zodat je je digitale gedrag daarop af kunt stemmen.

Ben je een doelgericht professional of een verslaafde consument?

Hij legt helder uit welk effect altijd online zijn heeft op je brein en hoe je je leven zo kunt inrichten dat je digitale hulpmiddelen altijd in je voordeel en nooit in je nadeel werken. Uiteindelijk komt dat neer op het steeds weer maken van de keuze: gebruik je techniek als een doelgerichte professional, of als een volgzame consument?

Na het lezen van Zo haal je meer uit je brein weet je hoe je het gebruik van digitale middelen constructief afstemt op de werking van die grijze massa tussen die twee gaten waar jij altijd je bluetooth-oortjes in stopt.

Focus AAN/UIT

Vooral onze gewoonte om te multitasken krijgt het in Focus AAN/UIT flink te verduren. Want: “Als je wisselt, ben je af”. Volgens  gedragswetenschapper Mark Tigchelaar is ons brein niet gemaakt om te multitasken. Elke keer dat je wisselt van taak, blijft er als het ware een stukje aandacht achter bij de taak waar je mee bezig was. Daardoor ga je van multitasken langzamer en slordiger werken. 

Dicht al je concentratielekken en krijg meer focus

Digitale afleiding is volgens Tigchelaar niet het enige concentratielek, maar wel een belangrijke. Hij plaatst onze digitale gewoonten in het bredere perspectief van de moderne werkomgeving met kantoortuinen, flexplekken en vergader-marathons. Herkenbaar voor iedere kantoorganger.

Meer rust, ruimte en productiviteit

Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en voorbeelden uit de praktijk laat Tigchelaar zien waar je focus weglekt en hoe je het weer op dweilt. Zodat je meer rust en ruimte in je hoofd krijgt, terwijl je ook nog eens productiever wordt. Focus AAN/UIT is herkenbaar, lekker praktisch en je leest er zo doorheen. Ook zeer leesbaar dus als je focus nog een beetje meer uit dan aan is. 

Lees ook: Mensen kunnen niet effectief multitasken (en jij dus ook niet)

De beste boeken over digitale afleiding.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on pocket

Joe! In sommige van onze artikelen zitten affiliate-links. Dat werkt zo: koop jij een product, krijgen wij een commissie. Dat kost jou niks extra’s. Wij kopen voor dat geld vervolgens hosting voor onze website, tijd om eraan te kunnen werken en koffie. Want zonder cafeïne gebeurt er hier helemaal niks. Meer weten? Bekijk Disclaimer & Affiliate voor 5 saaie minuten die je nooit meer terugkrijgt. Of mail ons.

Maar genoeg over ons.
Wil jij nog iets kwijt?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We kunnen je nog meer vertellen

Onze leukste content bewaren we voor mensen die zich inschrijven voor onze updates. Dat is misschien niet eerlijk. Maar dat is wel hoe het werkt.

Inschrijven is meemaken. 

.


En nee, we gaan je niet spammen. We hebben wel iets beters te doen.
We mailen je max één keer week. Maar ga er niet op zitten wachten – waarschijnlijk is het minder.